Seminar at the Moesgaard museum near Aarhus, November 2014. The program
The “Camera as Critique"-experience at the University of Århus, “Girl with Parasol – Japan in the Photo Studio": an exposition at the National Museum of Denmark, Copenhagen, the Anu-research of Fosco Maraini, photo documentation in Japanese research.
Rejsekunst mellem dokumentation og tradition. Oversættelse og forord: Carsten Juhl
Grundlæggende tekst for at forstå tilblivelsen af “mixed media": En tradition for meget omhyggelig kolorering af træsnit udfoldes og bliver til håndkoloreret fotografi: Farvefotoets udgangspunkt indsat i en kunsthistorie for Japan og den japanske modernitet. I forordet forklarer jeg lidt om denne modernitet, dens indhold og hvordan den blev fortolket og viderebragt. C.J.
Arkivet og vidnet. Oversættelse og indledning: Carsten Juhl
Den afgørende tekst om radikal desubjektivering samt om normalisering af desubjektivering. Det er her Agambens kritik af normdannelser og af normers virkemåde udfoldes. Helt i overensstemmelse med Hannah Arendts teori om det totaliserende. – Skal man forstå, hvorfor lejren er nomos for den moderne socialitet, må læseren begynde her. Resterne fra Auschwitz er applikationen, hvor Homo Sacer I indeholder teoriens grundlæggelse.
Release of the Seminar “Images and Research”
Interventions from the Seminar about Visual Anthropology at Moesgaard Museum, Aarhus, November 17th and 18th, 2014. Organized by the Project “Camera as Cultural Critique” at the Department of Anthropology, Aarhus University, and the late Department of Art Theory and Communication at the Royal Danish Academy of Fine Arts – Schools of Visual Art.
Testimony, archive, documentation, critique of assimilation, reconsidering an anthropological legacy
Maj 68: Forudsætninger og følger. To tekster fra Invariance: 1969-1972: Om organisation og om revolution. Oversat, introduceret og udvidet til næsten alle sider af Carsten Juhl.
Om begivenheden som historisk og kunstnerisk fænomen. Kritik af termen “neoliberalisme".
The French discussion in the Spring 2016 during the local uprisings. The Danish reception of the translation of Homo Sacer I. The political legacy of Luigi Pareyson.
Livets instrumentaliseringer: ofringsmulighed og ofringsumulighed. Zoè, det reducerbare liv, er politisk i overlevelsens fundamentale forstand, mens bios ikke behøver at være det: Det er imidlertid gennem zoè’s trængsler, at bios lader sig politisere. Synlighed, livsområder og litterære erfaringer.