Kommentar til sammenbruddet forleden.

Implosion, #MeToo, opstande, litteratur uden priser, Susan Taubes, modaliernes poetiske fornuft

Oversat fra fransk af Carsten Juhl

Det transitoriske placeres i en bredere kontekst, hvor ankomsten af den 'fremmede' og modtageligheden over for det forandrende bliver afgørende.

Emnet bør indskrives i det store mellemrum mellem potentialitetsstudier og kritik af dagliglivet, dvs. af økonomien og politikken i det hele taget.

En reaktion på det polemiske indlæg fra Cathrine Deneuve og 99 “skabende kvinder” vendt mod en angivelig “puritanisme” i #MeToo bevægelsen. Deres indlæg blev bragt i Le Monde dateret 10-1-2018.
Preciados tekst er oversat fra fransk af Carsten Juhl

Forslag til en anden epistemologi for kønnet og kroppen. Denne tekst indskriver sig i den diskussion om kroppens identitet med det anatomiske køn, der har været i gang længe og som fik sin ontologi tilrettelagt med Giorgio Agambens afslutningsbind i Homo Sacer-serien: Kroppenes brug (der er under oversættelse til dansk).

Mario Perniola døde i går den 9. januar. Dette er et første forsøg på en nekrolog fra min side.

Tænkning og tekster

Organhandelscentra: Mellemøsten, Middelhavet og Fastlandskina

Situationsberetning

En samtale med Beatriz Preciado fra 2014, før Preciado i januar 2015 annoncerede sit skift til Paul B. Preciado. Oversat fra fransk til dansk af Carsten Juhl.

Teksten indskriver sig i en serie månedlige kronikker, som Preciado havde i pariserdagbladet Libération i en treårig periode, frem til Documentaarbejdet tog til i foråret 2016. Preciados forfatterskab er på både spansk og fransk.

Seminar at the Moesgaard museum near Aarhus, November 2014. The program

The “Camera as Critique"-experience at the University of Århus, “Girl with Parasol – Japan in the Photo Studio": an exposition at the National Museum of Denmark, Copenhagen, the Anu-research of Fosco Maraini, photo documentation in Japanese research.

Travelling from Beograd to Sarajevo, Mostar and Dubrovnik 7 weeks after the uprisings in Bosnia

Documentation, reflection, analogies, artistic research

Rejsekunst mellem dokumentation og tradition. Oversættelse og forord: Carsten Juhl

Grundlæggende tekst for at forstå tilblivelsen af “mixed media": En tradition for meget omhyggelig kolorering af træsnit udfoldes og bliver til håndkoloreret fotografi: Farvefotoets udgangspunkt indsat i en kunsthistorie for Japan og den japanske modernitet. I forordet forklarer jeg lidt om denne modernitet, dens indhold og hvordan den blev fortolket og viderebragt. C.J.

Arkivet og vidnet. Oversættelse og indledning: Carsten Juhl

Den afgørende tekst om radikal desubjektivering samt om normalisering af desubjektivering. Det er her Agambens kritik af normdannelser og af normers virkemåde udfoldes. Helt i overensstemmelse med Hannah Arendts teori om det totaliserende. – Skal man forstå, hvorfor lejren er nomos for den moderne socialitet, må læseren begynde her. Resterne fra Auschwitz er applikationen, hvor Homo Sacer I indeholder teoriens grundlæggelse.